نهی ازبردن نام ایشان
نهی ازبردن نام ایشان
  • مربوط به موضوع » <-PostCategory->

نهی ازبردن نام حضرت مهدی(عج)

درروایات واخباربسیاری ازبردن نام مبارک حضرتش(عج)نهی شده است.مانندروایات زیر:

لایحل لکم ذکره باسمه:برای شماحلال نیست که اورا به نامش(نشانه اش)یادکنید.

لایحل لکم تسمیته:برشماروانیست که نامش(نشانه اش)رابیان کنید.

لایحل ذکره باسمه حتی یخرج فیملا الارض قسطا و عدلا کما ملئت ظلما و جورا:جایزنیست نام(نشانه)ایشان برده شود تازمانی که ظهورفرمایدوزمین را آن گونه که پرازظلم و ستم شده،آکنده از عدل و داد نماید.

لایحل لهم تسمیته حتی یظهره الله فیملا الارض قسطا و عدلا:برایشان حلال نیست که نامش(نشانه اش)رابیان کنند،تاهنگامی که خداونداوراظاهرسازددرنتیجه زمین راازعدل و داد پرنماید.

یحرم علیهم تسمیته و هو سمی رسول الله (ص)و کنیه:بیان نام(نشانه)وی برآنهاحرام است،واوکسی است که همنام وهم کنیه ی رسول خدا(ص)است.

لایسمیه باسمه الا کافر:جزکافرکسی ایشان رابه نامش(نشانه اش)نمی خواند.

لا یری جسمه و لا یسمی باسمه:وجودمقدسش دیده نشود ونامش(نشانه اش)بیان نگردد.


شمایل مهدی(عج):

درسنن،ابوداوود می نویسد:اودرخُلق شبیه رسول خدا(ص)است ولی درخَلق شبیه ایشان نیست.لیکن به روایت نعمانی درکتاب غیبت،حضرت امیرالمومنین علی(ع)فرموده:اودرخلقت و خلق و خوی شبیه پیامبرتان می باشد.درروایت است که:برگونه ی راستش خال همچون ستاره درخشان است.ودرروایتی دیگربیان شده:چهره اش درنوزرافشانی اختری تابناک راماند که در گونه ی راستش خالی سیاه است ودرحدیث امده است:میان دندان های پیشین(حضرتش)فاصله و پیشانی(حضرتش)پهن وبزرگ_می باشد_،ونیزدرروایت است که:پیشانی بلند و در(اطراف دوشقیقه کم مو).

حضرت امیر(ع)درتوصیف ایشان فرموده:

اوجوانی است باقامتی متوسّط و سیمایی دلربا.مویش بردوکتفش آویزان است.نوچهره اش برسیاهی موی محاسن و سرش غلبه دارد.برران راستش خالی است و بین دندان های پیشین وی فاصله وجوددارد.

امام محمدباقر(ع)درذکرشمایل فرزندش مهدی(عج)بیان می دارد:

رنگ چهره اش به سرخی می گراید،چشمانش درچهره فرورفته،ابروانش برجسته،ومیان دوشانه اش پهن است،درسرش(در ریشه موهایش)بسامن سبوس(شوره)وجودداردودرصورتش ویژگی(خاص)است. 

  


غیبت صغری:

غیبت صغری،ازمیلادامام(ع)تاوفات نایب چهارم و انسداد نیابت خاصّه می باشد.دراین مدت هفتادو چهارسال سُفرایی رابط میان ایشان وشیعیان بودندکه امام(ع)راملاقات می کردند_وچه بسا دیگرانی هم بودند که حضرتش(ع)رادیدار می کردند_وبه خدمتش شرفیاب می شدند وتوقیعاتی از حضرتش(ع)درپاسخ مسائل مختلف ومباحث گوناگون برا ی شیعیان حضرتشان از طریق ایشان بدان ان می رسید.سُفراو نوّاب زمان غیبت صغری که رابط بین امام(ع)وشیعیان بودند،چهارتن هستند:

1_ابوعمروعثمان بن سعید عمری                      2_ابوجعفرمحمدبن عثمان بن سعید عمری

3_ابوالقاسم حسین بن روح نوبختی                   4_ابوالحسن علی بن محمد سمری


غیبت کبری:

غیبت کبری،بعدازغیبت صغری است وتازمانی می باشدکه حضرتش(ع)باشمشیرقیام کند.دربرخی ازتوقیعات امده است که درغیبت کبری کسی امام رانمی بیند و هرکس تاقبل از خروج سفیانی صیحه ی آسمانی ادعای رویت نماید،کذاب است.درروایات دیگرامده است که امام(ع)هرساله درمراسم حج شرکت می کند.مردم رامی بیند و می شناسد،ولی مردم ایشان را می بینندو نمی شناسند.


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه: